, , , ,

Business aikido principe 5: ‘ga aandachtig met elkaar om’

Na de zomer starten met minder stress, minder fricties en met meer rust, evenwicht, resultaat en werkplezier? Volg deze blogserie. Om de week een blog waarin ik één van de 8 aikidoprincipes uit mijn boek ‘Business aikido’ voor jou en jouw team uitwerk. 

Business aikido ontving een shortlistnominatie voor Managementboek van het jaar 2019 en is dus volgens de vakjury een van de 5 beste managementboeken van het afgelopen jaar. Doe er je voordeel mee! Deze week al weer het vijfde principe.

 

‘Ga aandachtig met elkaar om’

1. Waarom?

Het lijkt misschien een open deur, aandachtig met elkaar omgaan. Maar toch, wij zijn doorgaans zo met onze eigen agenda en met onszelf bezig dat de kwaliteit van onze aandacht naar de ander matig is. De beleving van de ander telt daarbij. Maar tegelijk is de kwaliteit van onze aandacht bepalend voor de kwaliteit van de samenwerking. Daarom dit principe. In deze blog heb ik beschreven hoe je met 4 eenvoudige stappen en wat meer bewuste aandacht aan de voorkant – dan wel oprechte aandacht – enorm veel energie, tijd en geld kunt besparen aan gedoe achteraf.

2. Uit de organisatiepraktijk

Herken je deze situaties?

  1. Bot gedropt: Omdat je vaak druk bent benader je anderen doorgaans vrij direct, zonder aanloop, maar ook zonder je echt te bekommeren om wat die ander op dat moment bezighoudt. Je valt met de deur in huis, dropt je vraag of boodschap bij een collega en bent alweer vertrokken voordat die boodschap goed en wel geland is. Zo spreken je de ander aan op functie en ga je voorbij aan diegene als mens.
  2. Quasi geïnteresseerd: Wat subtieler. Je benadert de ander vrij direct waarbij je voor de vorm vraagt hoe het gaat. Weliswaar nodigen je de ander uit tot een gesprek, maar terwijl de ander vertelt hoe het gaat, ben je met je onze gedachten alleen bij de vraag die je eigenlijk wil stellen of boodschap die je wil vertellen. Echt luisteren doe je niet en het kost moeite om de ander niet te onderbreken. Vervolgens drop je de vraag of boodschap waarna he vertrekt. In de deuropening kan er nog net een formeel bedankje af maar liever herhaal je nog even de deadline.
  3. Respectvol. Je wil een vraag stellen of boodschap delen. Eerst check je of de ander tijd voor je heeft door de ander uit te nodigen voor een gesprek. Een ‘nee’ is daarbij een optie. Vervolgens vragen we naar wat de ander op dat moment bezig houdt. Luisteren dus en je eigen agenda even parkeren. Zodra de ander klaar is met zijn of haar verhaal – en niet eerder – dan pas stel je je vraag of vertel je jouw boodschap. Daarna rond je het zorgvuldig af, bijvoorbeeld door de ander te bedanken voor zijn of haar tijd.

3. Achtergrondinfo

In de eerste twee situatiebeschrijvingen lijkt het op wat we samenwerken noemen, maar in feite werkt ieder voor zich. We doen dit allemaal en veel vaker dan we ons beseffen. Wat niet klopt is de intentie. Die is onzuiver. Er is namelijk een bijbedoeling. Onbewust zal de ander dit aanvoelen als berekenend of zelfs manipulatief gedrag en zelf ook voorzichtiger worden. Ons gedrag is besmettelijk!

In de derde situatiebeschrijving toon je werkelijk oog voor de ander. Respect wat betekent elkaar steeds weer opnieuw (re) zien (spect). Dat vereist de intentie om de ander oprecht te ontmoeten. Ont-moeten, het moeten er af zodat er sprake is van gelijkwaardigheid. Dit wordt vaak overgeslagen vanuit het idee dat dit te veel tijd kost. Maar dat is een misvatting. Aandachtig verbinden met de ander kost nooit meer dan 2 minuten. De ander zal zich gezien en gehoord voelen en veel eerder commitment geven, dit in tegenstelling tot in de twee eerste situatiebeschrijvingen. Wat je daar krijgt is compliance. Sec het antwoord op je vraag en niets meer dan dat, simpelweg omdat je voorbij bent gegaan aan die ander als mens.

Morihei Ueshiba, de grondlegger van aikido, besefte ooit ten diepste dat de intentie waarmee hij de ander benaderde via de ander ook weer bij hem terug kwam. Hij besloot daarom om aikido te ontwikkelen, een vredeskunst, de kunst van de harmonie en een prachtige metafoor voor samenwerken in organisaties. Hij besloot geen tegenstanders uit te schakelen maar in plaats daarvan medestanders in te schakelen. Een totaal andere intentie. Oprechte aandacht voor elkaar maakt hierbij het verschil. Wil je echt samenwerken, begin dan met ont-moeten, met moeten weglaten en aandachtig met elkaar in gesprek gaan over wat er al is en wat je samen kunt realiseren. Je intentie is dan zuiver.

4. Er zelf mee aan de slag

De volgende vier stappen helpen je om het zuiver te houden.

  1. Uitnodigen: begin altijd met een uitnodiging. Heeft de ander geen tijd, kom dan op een later moment terug als diegene wel tijd en aandacht voor je heeft.
  2. Meebewegen: Vraag naar wat de ander bezig houdt en luister met je volle aandacht. Het moment dient zich vanzelf aan voor jouw vraag of boodschap.
  3. Richting geven: Stel jouw vraag of vertel je boodschap. Omdat je al weet waar de ander staat heb je niet meer zoveel woorden nodig.
  4. Loslaten: Rond zorgvuldig af, bijvoorbeeld door een eenvoudig ‘dankjewel’. De ander zal zich gezien voelen wat maakt dat je een volgende ontmoeting kunt beginnen waar je de vorige keer eindigde. Zo verdiept jullie relatie zich moeiteloos.

De onderliggende overtuiging hierbij is dat iedereen uiteindelijk gezien en gehoord wil worden, ook al verschillen we soms van mening. Door iemand eerst oprecht te zien, te horen en te begrijpen geef je een groot cadeau.

5. Het vervolg …

Dank je voor het lezen van deze blog. Doe er wat mee en vergeet niet te delen. Mijn volgende blog staat gepland voor dinsdag 27 augustus 2019. Die gaat over het principe ’blijf in beweging’. Wat te doen als jij ontspannen en gecentreerd bent, jouw intentie klopt maar de ander jou met kracht benadert? Een beetje meer spanning dus. Lees je weer mee?

Als jij niet kunt wachten dan heb ik een paar opties voor je:

  1. Als je mijn boek ‘Business aikido’ nog niet hebt gelezen dan kun je die via deze link kun je bestellen. Of er doorheen bladeren: https://www.kiworkx.nl/boek/
  2. Zelf ervaren? Inspirerende keynote voor je evenement? Een masterclass voor jouw (management)teamdag? Een meerdaagse teamtraining? 1 op 1 begeleiding?

Contact mij voor informatie: https://kiworkx.nl/contact/ of bel 06-41118827

Vergeet natuurlijk niet ook de andere blogs uit deze serie te lezen. Tot de volgende blog!